Dzisiaj jest : wtorek , 22.05.2018r, godz.: 00:26:59
klubvolvo.org.pl - top Internetowy Klub Miłośników Volvo
ładuję...
« maj 2018r »
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Galeria

Naprawa dmuchawy w Volvo 850

Klub wspierają


Crowley - hosting

6th sense - projekt strony www, wykonanie i aktualizacja

Naprawa wentylatora nadmuchu VOLVO 850

16.06.2011r
_art_2154_23.JPG Gdy wentylator zaczyna głośno pracować, piszczeć, terkotać to jest oznaka, że kończą się łożyska. Można je ratować przez smarowanie ale to krótkotrwały efekt. Łożyska które są zastosowane to łożyska ślizgowe-wahliwe. Na ogół pierwsze kończy się to od strony śmigła. Metody naprawy są dwie albo dorobienie tulejki która się wytarła i powstał luz, albo wymiana/zamiana łożyska ślizgowego-wahliwego na łożysko toczne-obustronnie zamknięte. Jest jeszcze jedna opcja-wymiana na NOWY silnik, ale to są już dość spore koszty. Celowo podkreśliłem nowy gdyż używka nie wiadomo jak długo pochodzi a to też nie małe pieniądze

Dmuchawa znajduje się po prawej stronie pod schowkiem ,żeby się do niej dostać trzeba odkręcić:

Trzy wkręty typu torx rozmiar klucza-25. 

Po odkręceniu należy pociągnąć osłonę do siebie ,żeby wysunęła się z uchwytów po prawe i lewej stronie. 

Następnie trzeba otworzyć schowek  i odkręcić 6 wkrętów torx 25. 

Cieniutkim płaskim śrubokrętem zwolnić zaczepy od ograniczników schowka. 



Następnie delikatnie wepchnąć ograniczniki i wyjąć schowek ,można sobie pomóc wypychając schowek od tyłu.

Usunąć ograniczniki ,żeby nie przeszkadzały i przez przypadek ich nie uszkodzić.

Oczom naszym ukazały się przewody ,wtyczki i wentylator.

Jako pierwszą i JEDYNĄ odpinamy wtyczkę od zasilania wentylatora!!! 

Tę wtyczkę wysuwamy z zaczepów obudowy  wiatraka bez rozpinania w kierunku godziny 2.

Kolejna wtyczkę uwalniamy z zaczepów za pomocą płaskiego cieniutkiego śrubokręta.

Łapiąc za biały plastyk pociągamy do siebie i wysuwamy z uchwytu cała wiązkę.

Uwalniamy kolejną wtyczkę .



Odkręcamy cztery śruby typu torx25





Po odkręceniu wkrętów łapiemy za obudowę wentylatora i popisując się zdolnościami ekwilibrystycznymi wyciągamy wentylator.



Żeby wydobyć silnik z obudowy odczepiamy kostkę ze stykami.

Odkręcamy tę śrubkę torx-20.

Zaznaczamy głębokość i pozycję śmigła, ponieważ jest ono wyważane i dobrze by było nabić je na ośkę tak samo.

A z pomocą młotka i wybijaka o średnicy mniej niż 8mm wybijamy ośkę z silnikiem ze śmigła.

Rozbieramy silnik na części pierwsze zaczynając od rozgięcia klinów trzymających kołyskę  na obudowie silnika, demontażu segera, podkładek kasujacych luz. i zdjęcia samej kołyski .

Dobrze jest sobie wyjąć sprężynki i cofnąć szczotki, żeby wyjąć wirnik.

Kołyska w której jest osadzona tulejka.

Tulejka

Tulejka na ośce

Widoczne ślady po zbyt dużym luzie miedzy tulejką a ośką.

Wiertłem fi6 Ostrożnie rozwiercić nity zespalające obudowę łożyska z kołyska. Trzeba uważać żeby nie przewiercić tej obudowy.

Przed rozebraniem zaznaczyć sobie jak to było złożone i mamy rozebrana na części pierwsze.

Wiertłem fi3-3,5 rozwiercić kołyskę w miejscach po nitach.

Zestaw montażowy śrubki M3/25mm nakrętki M3 były by najlepsze z teflonem ale nie dostałem ich nigdzie dlatego dwie żeby skontrować, podkładki zwykłe i sprężysta.

To mamy poskładać do kupy.










Nowe łożysko koniecznie z flanszą!!! F688ZZ NIERDZEWNE!!!

Podkładka  8 nadwymiarowa potrzebna do zblokowania łożyska.

Koniecznie trzeba powiększyć w niej otwór na13-14mm!!!

Ja to zrobiłem po części wiertarką i pilnikiem.

Łożysko w kołysce.

Podkładka na łożysku.

Podkładka sprężysta na łożysku i podkładce z powiększonym otworem.





Poskręcana kołyska z łożyskiem.

Podkładki-dystanse potrzebne do zamocowania łożyska na wirniku i skasowania luzu poosiowego.

Zakreślone na czerwono od strony uzwojenia:

Fi 8,5,zewnetrzna11mm,grubość 2mm-2szt

Fi8,5,zewnetrzna13,5mm-2szt,

Zakreślone na niebiesko od strony śmigła:

Dwie o grubości1mm i jedna o grubości0,3mm

To są oryginalne podkładki z wiatraka.

Podkładki dystansowe na wirniku.

W związku z tym iż łożysko na ośkę wchodzi z bardzo lekkim wciskiem i istnieje mozliwość obrócenia się ośki w szalce, trzeba je osadzić na kleju. Ja wykorzystałem poxipol,ale najlepiej zastosować klej do łączenia gwintów LOCTITE243,ale POXIPOL też daje radę.Co prawda zgodnie ze sztuka osadzania łożyska na wałku przy zbyt luźnym pasowaniu, powinno się wałek namoletować/radełkować ,ale żeby to uczynić trzeba by rozbierać cały wirnik . Można też powiękrzyć średnicę punktakiem ale ośka w miejscu gdzie jest osadzone łozysko jest strasznie twarda i żaden z punktaków nie chciał jej ugryźć:)

Ja zabezpieczyłem jeszcze POXIPOLEM skontrowane nakrętki(licho nie śpi)   

Złożone i zaklepane.  





Nabijamy śmigło pamiętając o znakach.

Do nabicie śmigła można wykorzystać starą tulejkę

 

Teraz wszystko składamy  zachowując odwróconą kolejność do rozkręcania  i cieszymy się szalejącym powietrzem w samochodzie:)

Narzędzia :

  • Płaski cienki śrubokręt
  • Klucze torx 20 i 25
  • Kombinerki
  • Młotek
  • Przecinak lub płaski szeroki śrubokręt w który można uderzyć młotkiem
  • Piłka do metalu
  • Wskazane imadło
  • Szlifierka stołowa
  • Pilnik okrągły o średnicy 4-8 mm
  • Wiertarka
  • Wiertła 3,5 ,6 ,10 mm

Koszty:

  • Łożysko F688HZZ nierdzewne z flanszą-18,82pln
    (nie proponuje takich za 3pln tylko konkretnie to co napisałem!!!)
  • Śrubki M3x25mm i garść nakrętek-4,50 pln

Czas:

Mi to zajęło 6 godzin podzielonych na dwa etapy.

Realny czas jak się wie co i jak, oraz posiada się wszystkie potrzebne rzeczy, nie więcej jak 2h

Zdjęcia i teks popełnił 14-05-2011
Janusz Chłopecki


Copyright © 1999 - 2018 Internetowy Klub Miłośników Volvo