Dzisiaj jest : piątek , 23.02.2018r, godz.: 03:35:51
klubvolvo.org.pl - top Internetowy Klub Miłośników Volvo
ładuję...
« luty 2018r »
      01 02 03 04
05 06 07 08 09 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28

Galeria

Naprawa licznika VDO w Volvo 850

Klub wspierają


Crowley - hosting

6th sense - projekt strony www, wykonanie i aktualizacja

Naprawa licznika kilometrów VOLVO 850 z zegarami VDO

19.06.2011r
_art_2155_43.JPG Częstą przypadłością V850 jest ,że w okolicach 200tyś km przebiegu licznik przestaje nabijać kilometry. Dzieje się tak dla tego, że uszkodzeniu ulega mała zębatka a dokładnie urywa się jeden z zębów. I mam na myśli sytuację bez ingerencji nieuczciwego sprzedawcy. Opcje przywrócenia sprawności są dwie: Wymiana zębatki Kupno używanego zespołu zegarów – ODRADZAM !

Żeby wymienić  ową zębatkę trzeba trochę porozkręcać, a zaczniemy od:

Po otwarciu drzwi z lewej strony, zobaczymy wylot powietrza na szybę a w nim zaślepkę, którą delikatnie wydłubujemy cieniutkim płaskim śrubokrętem .

 Po usunięciu zaślepki odkręcamy wkręt Torx 25.

I podważamy delikatnie w miejscach zaznaczonych na niebiesko.

Po zwolnieniu maskownicy z zaczepów pociągamy ją do siebie i odkładamy na bok.

Odkręcamy  wkręt

Podważamy delikatnie kratkę  aż wyskoczy z zaczepu.

Odkręcamy wkręt

Zwalniamy blokadę regulacji kierownicy i opuszczamy ją w dolne położenie oraz wyciągamy ją maksymalnie do siebie.

Odkręcamy wkręty



Demontujemy kratki z nadmuchu środkowego.

Odkręcamy wkręty

Unosimy do góry i pociągamy  do siebie, ważne jest żeby odciągną tak aby element wysunął się z mocowań jak najdalej w lewą stronę.

Podnosimy do góry

Podpieramy deseczką o długości 25cm. Bez obawy tapicerka jest bardzo elastyczna, aczkolwiek dobrze jest to robić w ciepłym miejscu, ja demontowałem na polu gdy całość była dobrze rozgrzana przez słońce.

Przed odpięciem wtyczek…

Dobrze jest sobie odczytać rzeczywisty przebieg .

5x,1x,1x,2x

5x,1x,1x,1x

Odpinamy wtyczki





Zwalniamy zaczepy





Podnosimy cały zestaw wskaźników do góry, żeby zwolnić go z mocowania dolnego.

Przy zegarach ze wskaźnikiem TURBO odczepiamy wężyk, zsuwając gumowe kolanko z króćca mosiężnego przykręconego do płytki z elektroniką.

Jest jeszcze jedna wtyczka  do odłączenia. Jest to wtyczka od wyświetlacza i stanowi to drobny kłopot bo usadowiona jest na samym dole,ale jest wykonalne .     

Gniazdo wtyczki od wyświetlacza.



Po wykazaniu się dużymi zdolnościami manualnymi mamy w końcu zegary na wierzchu:)

Warto położyć jakiś miękki ręcznik na osłonę kolumny kierowniczej i na same zegary, żeby sobie nie porysować szybki.





W pierwszej kolejności odkręcamy  wkręty zaznaczone na czerwono. Zespalają one korpus zegarów z panelem przednim.

Używamy Torxa 10

Następnie odkręcamy dwa wkręty mocujące panel wyświetlacza.

Można odpiąć tę wtyczkę od panelu wyświetlacza ale nie ma potrzeby siedzi ona BARDZO mocno, a nie będzie w niczym przeszkadzać. Ja jej nie odpinałem.

Następnie odkręcamy wkręty zaznaczone na czerwono.

Wkręty  zaznaczone na niebiesko i zielono też.

Zdejmujemy czarną osłonę.

Kluczem nasadowym 8 odkręcamy króciec mosiężny od wskaźnika TURBO.



Zdejmujemy zestaw wskaźników. Nie ma w nim żadnych plastykowych zaczepów ale jest bardzo mocno  osadzony w metalowych uchwytach w które są wciśnięte metalowe pręty/ośki od wskaźników wskazówkowych. Po prostu trzeba robić to z wyczuciem.

I mamy liczydełko. Jest ono tylko włożone w otwory ustalające w obudowie ,nie jest przykręcone w żadnym miejscu.

Należy odpiąć te wtyczkę.

W miejscach zaznaczonych ściskamy delikatnie w celu odczepienia pręta do zerowania licznika dziennego.

Odkręcamy wkręty mocujące silniczek do zespołu liczydła.

Po odkręceniu podnosimy do góry i odkładamy na bok.

Oczom naszym ukazała się sprawczyni awarii.

Nowa zębatka

Pęsetą wyciągamy przekładnię z obudowy liczydła .

Sprawczyni zamieszania oddzielona od reszty przekładni.

Należy bardzo dokładnie przyglądnąć się przeźroczystej zębatce po której obracał się żółta zębatka, czy nie została tam jakaś drobinka z zęba. Umnie były trzy.



Po odkręceniu dwóch wkrętów ściągamy niebieską osłonę.





Smarujemy wazelina techniczna niskotopliwą zębatki, ośki-wciskamy palcem wazelinę aż wyjdzie drugą stroną.

Za pomocą wkrętarki ustawiamy rzeczywisty przebieg który odczytaliśmy przed demontażem zegarów.

BARDZO WAŻNE!!!

ŻEBY PRZESTAWIĆ KILOMETRY DO PRZODU, OBROTY WE WKRĘTARCE MUSZĄ BYĆ PRZESTAWIONE NA LEWE!!!

Przy wkrętarce 500obr/min,1000km przestawia się około 3 minuty.



Do osadzenia tej przekładni użyłem 4cm przewodu miedzianego o przekrojuDY1,5mm² lekko spłaszczonego kombinerkami na końcu żeby się nie obrócił w otworze .

 

FILM!

 

Przekładnia wraz z nową zębatką osadzona w liczydle, wszystko jeszcze raz przesmarowane wazeliną techniczną niskotopliwą.

 

Wszystko skręcamy w odwrotnej kolejności do demontażu.

 

Po włożeniu zegarów w miejsce przeznaczenia dokładnie zakładamy wężyk z kolankiem na króciec od wskaźnika Turbo!!!



W celu łatwiejszego zakotwiczenia zegarów najpierw osadzamy tulejki gumowe w otworze a potem po podłączeniu wszystkich kostek  wciskamy zegary w tulejki.

Po podłączeniu kostek na wyświetlaczu pojawią się wszystkie możliwe znaki i zaświeci się czerwona kontrolka od alarmu o gołoledzi. Nie wpadać w panikę!!! Trwa adaptacja po około 1 minucie wszystko wróci do normy.

I cieszymy się z rzeczywistych wskazań licznika :) 

Materiały:

  • Nowa zębatka
  • Wazelina techniczna niskotopliwa
  • Przewód DY1,5mm²- 4cm
  • Deseczka  3X1,5x25
  • Miękkie szmaty 

Czas:

Demontaż ,rozkręcenie,wymiana,montaż-2h

Ustawienie rzeczywistego przebiegu  w moim przypadku 5h z przerwami na ładowanie akumulatorów.

Narzędzia:

  • Klucze Torx 10 , 25
  • Mały płaski śrubokręt
  • Mały śrubokręt krzyżak
  • Wkrętarka
  • Kombinerki
  • Pęseta 

Koszty naprawy:

  • Zakup zębatki - 34pln z przesyłką
  • Zakup wazeliny - 4,50pln 

Zdjęcia i tekst popełnił 18-06-2011

Janusz Chłopecki


Copyright © 1999 - 2018 Internetowy Klub Miłośników Volvo